We hebben er allemaal weleens last van (gehad): hoofdpijn. Een vervelende zeurende of stekende pijn in je hoofd. Een pijnstiller is de makkelijkste oplossing, maar lost de oorzaak van je hoofdpijn niet op. Jouw lichaam geeft niet voor niets een signaal, negeer dit niet. Heb jij soms of regelmatig hoofdpijn, dan wil je daar natuurlijk vanaf! Hoe? Dat lees je dit blog.

Waarom heb je hoofdpijn?

Regelmatig hoofdpijn/migraine is ontzettend vervelend. Je kunt je niet goed concentreren en bent sneller moe of geïrriteerd. Hoe kom je aan hoofdpijn? Dat is helaas niet zo makkelijk te zeggen, want hoofdpijn kan diverse oorzaken hebben. “Gewone’ hoofdpijn wordt veroorzaakt door een verkoudheid (verstopte neusbijholte of voorhoofdsholte), koorts, hormoonproblemen, slecht zien of problemen met je kaak of gebit. En dan is er natuurlijk nog de hoofdpijn die je hebt na een avond iets teveel alcohol…

Verschillende soorten hoofdpijn

Hoofdpijn is er in allerlei vormen. Elk type hoofdpijn heeft eigen symptomen en oorzaken. Zo is er clusterhoofdpijn, inspanningshoofdpijn en migraine. Vaak hoofdpijn in het weekend? Dat kan samenhangen met afwijkingen van je doordeweekse patroon. Denk aan doordeweeks koffie drinken, minder stress of langer slapen.

• Spanningshoofdpijn

Dit is één van de meest voorkomende soort hoofdpijn en komt voor bij mensen van alle leeftijden. Spanningshoofdpijn wordt vooral veroorzaakt door stress, een slechte houding of angst. Hoe weet je of je spanningshoofdpijn hebt? Dit voelt als een doffe of drukkende pijn in de schedelhuid, de slapen of de nek. Soms voelt het alsof er een strakke band om het hoofd zit.

• Clusterhoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn krijg je vaak in aanvallen. De pijn kan ondraaglijk worden. In Nederland zijn er zo’n 17.000 patiënten met clusterhoofdpijn, behoorlijk wat. Clusterhoofdpijn lijkt soms veel op migraine een vorm van aangezichtspijn. Welke vorm van hoofdpijn je ook hebt, chiropractie kan helpen!

• Aangezichtspijn

Heb je pijn in je gezicht, tussen het voorhoofd en de kin en/of de oren, dan praten we over aangezichtspijn. De oorzaak van aangezichtspijn is vaak tand- of kiesproblemen of een ontsteking in de holten van het gezicht. Door het onderliggende probleem te behandelen, wordt de aangezichtspijn vanzelf opgelost.

• Migraine

Wist je dat iedere dag bijna 70.000 Nederlanders een migraineaanval hebben? Het komt meer voor bij vrouwen, dan mannen (drie keer zoveel). Migraine is een aanval van ernstige hoofdpijn, die soms wel uren tot dagen kan duren. De hoofdpijn zit meestal aan één kant van je hoofd en is bonzend of kloppend. Naast hoofdpijn ervaren mensen met migraine ook regelmatig misselijkheid en zijn ze overgevoelig voor geur, geluid en licht.

Tijdens een migraine aanval kun je niet goed meer functioneren, de enige optie is naar bed en rust nemen. Heb je regelmatig last van migraine, dan heeft dat een grote invloed op je dagelijkse leven.

Tips om hoofdpijn te voorkomen

Je weet nu welke soorten hoofdpijn er zijn, maar hoe kom je ervan af? En waarom heb je eigenlijk hoofdpijn? Veel mensen willen hun hoofdpijn verminderen of voorkomen. Goed nieuws: je kunt vaak zelf veel doen. Bedenk goed op welke momenten je precies hoofdpijn hebt, misschien is er een verband. Heb je regelmatig hoofdpijn, dan is het bijhouden van een hoofdpijndagboek geen gek idee. Over het algemeen helpen de onderstaande tips goed tegen hoofdpijn:

• Zorg voor voldoende frisse lucht
  • Neem op tijd je rust en ontspanning
  • Zorg voor regelmaat
  • Drink voldoende water
  • Zorg voor een goede lichaamshouding
  • Doe regelmatig ontspannings-oefeningen
  • Vermijd dranken met cafeïne en alcohol
  • Zorg voor een goede nachtrust
  • Neem een massage (https://lindahessing.nl/)

Geen hoofdpijn meer met chiropractie

Wil je eindelijk eens van jouw hoofdpijn af? Chiropractie kan daarbij helpen! Door het in balans brengen van jouw zenuwstelsel kan je lichaam optimaal functioneren. Precies wat je nodig hebt bij een gezond leven zonder hoofdpijn. Benieuwd wat chiropractie voor jou kan betekenen? Vraag een gratis eerste consult  https://lifestylechiropractic.nl/afspraak-maken/ aan. Samen bepalen we jouw gezondheidsdoelen en werken aan een lichaam in balans. Dat gaat vaak sneller dan je denkt!