Hoe kan een lichaamsdeel waar je misschien nog nooit van hebt gehoord ZOVEEL pijn doen?

Dat is een veelgehoorde vraag van mensen die te maken krijgen met SI-pijn.
Het gewricht is het gedeelte tussen het heiligbeen en het darmbeen, waar aan beide kanten van de onderrug het bekken met de wervelkolom in verbinding staat. Deze kleine verbinding is een van de meest duurzame delen van het menselijk lichaam en heeft een grote verantwoordelijkheid.
Het kleine gewrichtje is bestand tegen de druk van het gewicht van het volledige bovenlichaam en de druk die het bekken veroorzaakt. Het is eigenlijk een soort kussen tussen het bovenlichaam en de benen. Als zodanig is het gewricht bestand tegen kracht vanuit vrijwel iedere hoek.
Hoewel het ontzettend sterk en duurzaam is, is ook dit gewricht niet onverwoestbaar. SI-pijn duikt meestal op als lage rugpijn of pijn in de benen of billen.

Het kan zijn dat het gewricht gewoon zwak is. Maar meestal is het de typische boosdoener die ervoor zorgt dat er pijn in het gewricht ontstaat, zoals letsel aan de onderrug, maar nog vaker ontstaat het na verloop van tijd.
Pijn in het SI-gewricht wordt vaak verkeerd gediagnosticeerd als een probleem in het omliggende weefsel in plaats van het gewricht zelf. Artsen willen vaak eerst andere, medische aandoeningen uitsluiten, voordat ze tot de conclusie komen dat het een probleem is van het SI-gewricht.
Wanneer je een ongeluk hebt gehad, last hebt van slijtage of dat het SI-gewricht op een andere manier beschadigd is geraakt, zijn er voldoende mogelijkheden om de pijn te verminderen, het herstel te bevorderen en de kans op herhaling te verkleinen. Hier volgen een paar richtlijnen om je te helpen SI-pijn effectief te bestrijden.

SI-gewrichtspijn bestrijden

Als eerste, rusten en koelen. Probeer overdreven bewegen van je onderrug te vermijden om zo de druk op het SI-gewricht te verminderen. Koel het gebied een aantal keren per dag met een handdoek met ijs erin om het gebied te kalmeren en de pijn te minimaliseren.
Een tweede mogelijkheid om SI-pijn te verlichten is met een therapeutische massage. Stijfheid rond het gewricht is een veelvoorkomende oorzaak van ongemak en pijn. Professionele massage helpt om de onderrug, de billen en de benen losser en relaxter te maken, dit zorgt voor verlichting van pijn.
Als derde, overweeg chiropractie en een bezoek aan de chiropractor. Chiropractische behandelingen, zoals gewrichtscorrecties, zorgen niet alleen voor pijnverlichting, maar helpen ook bij het herstelproces van het gewricht.
Een chiropractor is opgeleid om je door verschillende fases van zorg te begeleiden. Ze focussen zich niet alleen op het verlichten van pijn, maar zijn voornamelijk geïnteresseerd in het oplossen van het onderliggende probleem.
Ze zijn ook goed getraind in het helpen herstellen van problemen met de wervelkolom. Deze aanpak helpt de spieren rond het gewricht te ontspannen en te versterken. Zo verklein je het risico van het terugkeren van de pijn.
Tot slot, in zeldzame gevallen, kan het zijn dat artsen kiezen voor een injectie in het gewricht om pijn en ontsteking te remmen. Zo’n injectie lost het probleem niet op, maar het geeft wel tijdelijk verlichting. Een operatie is zelden een haalbare optie voor het probleem.
Als je symptomen ontwikkelt die duiden op problemen met het SI-gewricht is het belangrijk om een chiropractor te raadplegen, die kan de juiste testen uitvoeren om de diagnose te kunnen stellen. Het kan namelijk ook heel goed een ander probleem in de lage rug zijn. Dus stop met pijnlijden en bel ons!
Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.