Het voordeel van chiropractie bij mensen met fibromyalgie

Fibromyalgie is een van de meest voorkomende chronische pijnaandoeningen van deze tijd. Volgens het American College of Rheumatologie, lijden 1 op de 50 Amerikanen aan de aandoening fibromyalgie. Helaas is de aandoening lastig te diagnosticeren en omdat het chronisch van aard is kan het maanden en soms zelfs jaren sluimeren. Fibromyalgie zorgt voor pijn door het hele lichaam en kan er voor zorgen dat plekken zo gevoelig zijn dat zelfs de lichtste aanraking pijnlijk is.
Voor patiënten met de diagnose fibromyalgie is zijn er zowel traditionele als alternatieve behandelmethoden mogelijk. De traditionele benadering is om fibromyalgie te behandelen met voorgeschreven ontstekingsremmers, slaapmedicatie en spierverslappers. Patiënten kiezen er vaak voor om naast de traditionele medicatie natuurlijke remedies te proberen, bijvoorbeeld vitaminetherapie en accupunctuur. Een van de meest voorkomende behandelwijzen hierin is chiropractie.
De voornaamste redenen waarom fibromyalgie patiënten voordeel hebben bij chiropractische behandelingen zijn:

Pijn reduceren

De moeilijkste kwestie voor iemand met fibromyalgie is de constante pijn die ze ervaren, die vaak het hele lichaam treft en weken of maanden kan aanhouden. Hoewel patiënten in eerste instantie vaak een oplossing zoeken voor de pijn realiseren ze zich meestal snel dat chiropractie ook helpt om de algehele gezondheid te verbeteren en het zelf herstellend vermogen van het lichaam bevorderd.
Door de wervelkolom te corrigeren, maar ook het aanpakken van het zachte weefsel daar omheen kunnen chiropractors de patiënt helpen pijnlijke drukpunten te minimaliseren. Velen die deze aandoening hebben proberen met chiropractie de pijn te verlichten en ondervinden een vermindering in gevoelige plekken.

Groter bewegingsbereik

Chiropractors kunnen ook de gewrichten in het lichaam corrigeren om ze soepeler te maken. Dit kan voor fibromyalgie patiënten het bewegingsbereik vergroten en er voor zorgen dat ze makkelijker kunnen bewegen.
Soms zijn er meer behandelingen nodig en duurt het een poos voordat er significante verbetering optreedt, dus is het belangrijk te weten dat chiropractische behandeling ook inzet van de patiënt vraagt. De effecten zijn echter de moeite en tijd waard.

Beter slapen

Een bijkomend probleem voor mensen met fibromyalgie is het hebben van slaaptekort door de pijn. Zoals iedereen weet kan slaaptekort leiden tot vermoeidheid, duf gevoel en prikkelbaarheid.
Door met een chiropractor samen te werken om gewrichten soepeler te maken en pijnlijke drukpunten te verminderen, kunnen patiënten met fibromyalgie beter en langer van hun slaap genieten.
Chiropractie bij fibromyalgia

Als aanvulling op andere behandelingen

Sommige medicijnen werken elkaar tegen of zorgen bij gelijktijdig gebruik voor vervelende bijwerkingen. Het grote voordeel van chiropractische zorg is dat het gelijktijdig kan worden uitgevoerd met medicijngebruik of andere remedies, of die nou traditioneel of alternatief zijn.
Een persoon met de diagnose fibromyalgie kan met zijn of haar chiropractor in gesprek gaan over de verschillende behandelwijzen, onthoud dat er helaas niet één simpele oplossing voor de aandoening is. Een behandelprogramma moet worden opgesteld met alle beschikbare informatie en worden toegespitst op de specifieke behoeften van de patiënt.

Meer invloed op de behandeling

Personen die moeten leven met een pijnlijke, chronische ziekte kunnen verbitterd raken door alle mogelijke behandelmethoden, het kan voelen alsof ze geen controle hebben over hun situatie. Helaas kunnen deze gevoelens stress en depressie veroorzaken, waardoor ze het herstel alleen nog maar meer tegenwerken. Door regelmatig een chiropractor te bezoeken kunnen patiënten meer invloed uitoefenen op het onder controle houden van pijn en optimistischer zijn in het herstel
Fibromyalgie patiënten moeten begrijpen dat er meerder opties zijn om de pijn te controleren en dat ze kunnen beslissen om meerdere opties tegelijkertijd toe te passen. Chiropractische zorg is een waardevol middel in de strijd tegen de symptomen van fibromyalgie en patiënten die zich inzetten zullen de voordelen zien van minder pijn, betere mobiliteit en beter slapen. En, misschien wel het grootste voordeel, ze kunnen de controle terugkrijgen over de omstandigheden en daarmee een vitale rol spelen in hun eigen welzijn.
Heb je zelf fibromyalgie, of ken je iemand in je omgeving, doe het niet alleen. Onze chiropractors hebben een passie voor het helpen herstellen van zieke mensen. Dus neem contact met ons op om een afspraak te maken.
Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.