Nekpijn kan erg vervelend zijn en kan u erg beperken in uw dagelijks leven. Dit is niet gek, aangezien de nek veel en intensief wordt gebruikt. De pijn kan uitstralen naar het hoofd, de schouders of de armen. U kunt het gevoel hebben dat liggen de enige oplossing is, maar dit werkt juist averechts.
Chiropractie is een doeltreffende methode om van hardnekkige nekklachten af te komen. Bent u benieuwd naar onze methode? Lees dan vooral verder!

Wat zijn de oorzaken van hardnekkige nekklachten?

Ongeveer 2 op de 3 mensen ervaren wel eens nekpijn. De pijn is hevig of zeurend en ernstige pijn kan bepaalde houdingen en bewegingen zelfs onmogelijk maken. De pijn kan samengaan met stijfheid. Mogelijk wordt de pijn veroorzaakt door spanningen, overbelasting, een verkeerde beweging, een verkeerde houding, of een trauma.
Maar lang niet altijd is de oorzaak bekend.

Wat doet een chiropractor tegen nekpijn?

Een chiropractor richt zich op de diagnose, behandeling en preventie van functionele aandoeningen van het bewegingsapparaat. Hieronder vallen ook de effecten die deze aandoeningen hebben op het zenuwstelsel.
De nadruk ligt voornamelijk op de wervelkolom.
Chiropractie staat vooral bekend om het ‘kraken’. Dit zijn korte snelle bewegingen aan de wervels in de nek en rug. Deze snelle stretchbewegingen zorgen voor een grotere bewegingsvrijheid in het betreffende gewricht. Op deze manier wordt de wervelkolom weer in balans gebracht, waardoor de balans in het zenuwstelsel wordt hersteld en de pijn wordt verminderd. Aanwezige blokkades en verstoringen worden hierdoor als het ware opgeheven.
Chiropractoren kunnen ook gebruik maken van andere behandelingen. Een voordeel van chiropractie is dat de pijn kan worden verholpen zonder het gebruik van medicatie en zonder het uitvoeren van operaties. Met chiropractie worden stoornissen van het bewegingsapparaat opgelost door het lichaam zichzelf te laten genezen. Chiropractie gaat dus uit van een natuurlijke wijze van genezen!

De zorg bij nekklachten door middel van chiropractie

Na het stellen van de juiste diagnose, zal de behandeling van uw nekklachten van start gaan. Hierbij zullen blokkades of verstoringen worden opgeheven, waardoor de zenuwen, spieren en tussenwervelschijven hun taak weer uit kunnen voeren. Het lichaam raakt weer in balans. De behandeling zal erg persoonlijk zijn, omdat elk lichaam uniek is. Een behandelingstraject bestaat uit verschillende fasen:

Correctie/start fase

In de eerste fase zullen we ons focussen op het verminderen van uw pijn. Deze behandelingen zijn kort en vaak frequent achter elkaar om het lichaam aan de nieuwe situatie te laten wennen.

Stabiele fase

In de tweede fase zullen we uw spieren en wervelkolom stimuleren om weer normaal te functioneren. In dit stadium kunt u de activiteiten uit uw dagelijks leven weer langzaam op gaan pakken.

Preventieve fase

Veel mensen zullen na het verdwijnen van de pijn denken klaar te zijn met de behandeling. Wij hechten echter veel waarde aan het voorkomen van terugkerende klachten. De laatste fase staat daarom in het teken van preventie. Hiernaast zullen we u tips geven over een juiste houding, zodat u uw nek niet meer zult overbelasten.

“Een chiropractor richt zich op de diagnose, behandeling en preventie van functionele aandoeningen van het bewegingsapparaat.”

Wat u zelf kunt doen voor een zo snel mogelijk herstel

Hoewel u soms uw nek het liefst rust wil geven om de pijn te verzachten, is het juist van groot belang dat u blijft bewegen. Rust zal er namelijk voor zorgen dat uw nek nog stijver wordt. Probeer dus ondanks de pijnklachten voldoende te bewegen.
Oefeningen kunnen bijdragen aan de preventie van terugkerende nekklachten en zijn erop gericht om spieren te oprekken. Als reactie op de pijn spant u mogelijk bepaalde spieren extra aan. Door rekoefeningen uit te voeren, krijgen deze spieren weer de kans om te ontspannen.
Hiernaast kunnen oefeningen bijdragen aan het versterken van de spieren, zodat de banden, pezen en gewrichten extra beschermd worden en minder snel pijn zullen doen. Uw chiropractor zal laten zien welke oefeningen voor u geschikt zijn, zodat u deze thuis zelfstandig kunt uitvoeren.

Vertrouwen in uw chiropractor

Wij vinden het erg belangrijk dat u vertrouwen heeft in uw behandelend chiropractor. Daarom zullen we u tijdens de eerste afspraak al duidelijk uitleggen hoe chiropractie werkt.
Tijdens de behandelingen zullen we u ook altijd betrekken in het proces en is er voor u de ruimte om al uw vragen te stellen. Op deze manier hopen wij dat u zich beter kunt ontspannen, waardoor de behandeling zo effectief mogelijk is. Hiernaast vinden we het belangrijk dat u zich op uw gemak voelt in onze praktijk. Onze medewerkers zullen u dan ook met enthousiasme en open armen ontvangen.

Herstel van hardnekkige nekklachten bij Lifestyle Chiropractic

Onze chiropractoren zullen een persoonlijk hersteltraject opstellen. Hierbij zullen we u vervolgens begeleiden, zodat de nekklachten op een snelle en effectieve manier kunnen worden verholpen en weg zullen blijven. Vanwege de brede expertise en betrokkenheid, is een chiropractor dé aangewezen persoon om u van uw nekklachten af te helpen!
Heeft u vragen of wilt u starten met uw herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!