5 Tips voor chiropractiepatiënten die het herstel versnellen en je helpen gezond te blijven.

Chiropractie is bedoeld om pijn te verlichten en het lichaam te helpen zijn natuurlijke balans terug te vinden. Voor de chiropractor is het voorkomen van blessures de sleutel voor een gezond lichaam. De behandelingen, in combinatie met goede oefeningen, creëren sterke spieren die de wervelkolom en het lichaam optimaal kunnen beschermen. Hoewel iedere patiënt afzonderlijk instructies krijgt over welke oefeningen aansluiten op de persoonlijke situatie, zijn de volgende tips op alle patiënten van toepassing.

1. Neem de tijd om op te warmen voordat je gaat sporten.

Het is belangrijk dat je, voordat je met een training begint, een warming-up doet. Door een reeks dynamische bewegingen breng je je hartslag omhoog en warmen de spieren op die je gebruikt tijdens het sporten.

Bij een goede warming up gebruik je het hele lichaam. Doe bijvoorbeeld been lunges en beweeg tegelijk je armen heen en weer, of doe een loopbeweging op de plaats terwijl je je armen op en neer beweegt.

2. Zorg voor ergonomie, thuis en op het werk.

Het meest belangrijke is er gedurende de dag voor te zorgen dat het lichaam continu de juiste houding heeft. Wanneer je op het werk het grootste gedeelte van de dag op dezelfde stoel zit, of wanneer je steeds dezelfde handeling moet uitvoeren, is het verstandig om uit te zoeken hoe je ergonomisch kunt werken. Hier kun je eventueel een ergonomieconsultant voor raadplegen.

Een goede comfortabele stoel kan spanningen in het lichaam verminderen en blessures voorkomen. Zorg ervoor dat als je zit, je voeten stevig en vlak op de grond staan en je onderrug wordt ondersteund. Zorg ook thuis voor ondersteunend meubilair en een goed matras!

3. Kies de juiste schoenen.

Controleer altijd op stabiliteit, flexibiliteit en comfort wanneer je een nieuw paar schoenen koopt. Het is belangrijk dat schoenen stevig zijn en goed blijven zitten tijdens de gehele loopbeweging voor een stabiele loophouding.

Schoeisel hoort flexibel te zijn bij de tenen voor het soepel “afrollen” van de voet tijdens het lopen, er moet voldoende steun zijn, maar ook genoeg ruimte om de tenen goed te kunnen bewegen. Schoenen die goed passen zorgen voor een natuurlijkere lichaamshouding tijdens sporten en de dagelijkse bezigheden.

4. Alles valt en staat met lichaamshouding.

De beste reden waarom al deze tips zo belangrijk zijn voor chiropractiepatiënten is waarschijnlijk dat sterke en flexibele spieren zorgen voor een goede lichaamshouding. Wees je gedurende de dag bewust van je houding en pas deze zo nodig aan.

  • Zorg er tijdens het zitten achter een bureau of tafel voor dat je voeten vlak op de grond staan, de schouders ontspannen zijn en je onderarmen parallel lopen aan de vloer.
  • Als je een poosje moet staan, zorg dan voor een rechte houding door je buikspieren aan te spannen.
  • Wanneer je een langere periode moet staan is het verstandig om je gewicht zo nu en dan te verplaatsen van het ene been naar het andere en van de hakken naar de tenen.

Deze simpele tips voor een goede lichaamshouding zorgen er onbewust voor dat je de spieren traint die zorgen voor een gezondere wervelkolom.

5. Passief rekken van de grote spieren.

Tot slot is het erg belangrijk om de grotere spiergroepen te trainen door passieve rekoefeningen. Gebruik je eigen gewicht om geleidelijk je hamstrings, piriformis (spier in het bekken/heupgewricht) en vervolgens de volledige rug te rekken. Passief rekken gaat geleidelijk en ontziet stresspunten die voor rugklachten zorgen. Deze voorzichtige oefeningen zorgen voor verlichting en zijn makkelijk aan te passen aan uw eigen kunnen.

Je chiropractor zal in overleg met jou een passend oefeningenschema opstellen dat aansluit op je persoonlijke situatie. Zorg dat je je aan het schema houd en integreer deze 5 tips in je dagelijks leven voor een optimaal resultaat van je chiropractische behandelingen.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *